Mayıs 10, 2012

aki kaurismaki / finlandiya üçlemesi





aki kaurismaki, finli bir yönetmen hasbelkader denk geldiğim, peşine düştüğüm, müptelası olduğum..
sade, gerçekçi..  olduğu gibi bir anlatım.. zaman nasıl geçiyor anlaşılmıyor..
 ferah feza bir hayat süren bu halkın sanırız ki hiç bir derdi yok ve bu gibi ülkelerden iyi film çıkmaz..oysa işlediği konular çok bildik, tanıdık..işsizlik, evsizlik, yalnızlık..üçleme -tutunamayanlar üçlemesi- olarakta tanınıyor, bu ismi daha çok sevdim..
bir dönem finlandiyası ekonomik krize girince yaşananlara karşılık, "bu filmleri çekmeseydim, aynaya bakamazdım" diyen;
iranlı yönetmen abbas kiyarüstemi'nin new york film festivaline katılacağı sırada abd den vize alamadığında bu festivali boykot eden ve  "öfkeyle değil (ki bu hiç bir zaman iyi bir sonuç doğurmaz), ama derin bir üzüntüyle, arkadaşım ve dünyanın en barış sever insanlarından biri olan abbas kiyarüstemi'nin bir iran vatandaşı olarak kendisine abd vizesi verilmemesi sebebiyle new york film festivali'ne katılmasının engellendiği haberini aldım. ben de dünyanın en iyi olan bu festivale davet edilmiştim. bu şartlar altında, ben de katılımımı iptal etmeye zorlanmış oluyorum - şu anki abd hükümeti bir iranlıyı istemiyorsa, bir finli'yi hiç istemez. bizim petrolümüz bile yok. öte yandan, beni daha çok ilgilendiren şey, abbas kiyarüstemi bile bu muameleye maruz bırakılıyorsa, isimsiz mahkumların başına neler gelecek?  cenevre sözleşmeleri'ni insanlığın son umudu olarak görüyor ve bir finlandiya vatandaşı olarak abd hükümetini bunu ihlal etmekle suçluyorum.." diyen yönetmen , aki kaurismaki...

 seçilen film müzikleri ise  bazen söyleneceklerin yerini alıyor, söz oluyor..
çok etkili..
 biraz abbas kiyarüstemi, biraz fassbinder ve demirkubuz tadında..
 ortak noktaları ise tutunamayanlar..
 umut anlayışları farklı olsa da..
bir önceki filmde yaşanan olaylar, diğer filmde devam ediyor ve akibeti hakkında haberdar ediyor sanki..
ve içimizdeki umudu yok ediveriyor..
oysa üç filmin sonunda bize verdiği mesaj öyle değildi, şaşırtıyor..
 uzanan eller kalmıştı aklımızda..

film bitiyor ve ben hala düşünüyorum
 bizden..biz gibi..



"drifting clouds  - sürüklenen bulutlar 1996"

Kauas Pilvet Karkaavat (Uusi & Ennenjulkaisematon) by Juha Tapio on Grooveshark
 


the man without a past - geçmişi olmayan adam 2002
Hawaii no Yoru by Crazy Ken Band on Grooveshark
 




lights in the dusk - gün batımında ışıklar2006

  She Brings the Rain by Can on Grooveshark

Hiç yorum yok: